Stacks Image 2576

Like en volg ons op Facebook en LinkedIn!

    

Stacks Image 3
Stacks Image 6
Stacks Image 9
Stacks Image 12

Nieuwsarchief 2017

De nieuwsberichten uit 2018 vindt u op deze pagina. Ouder nieuws van HetWerkt!Wijchen is opgesplitst in Nieuwsarchieven van 2018, 2017, 2016, 2015 en 2013-2014.

  • 28 november 2017

    Carla Jansen van Rosendaal, van StressUit-FocusAan over hartcoherentie

    Door Marijke Hofman

    Carla kwam vanochtend, samen met Caroline Verhees, naar het HW!W. Dit keer weer eens in de foyer. Carla heeft een eigen praktijk en is trainer en coach in hartcoherentie. Hartcoherentie is een methode om stress te reduceren. De methode is eenvoudig, op vele momenten van de dag uit te voeren en bestaat uit ademhalingsoefeningen. Door te oefenen met hartcoherentie en de werking ervan te voelen, ontstaat er in je hoofd en lichaam meer energie, zelfvertrouwen en lef, wat weer uitmondt in het maken van betere keuzes, vooruitgang, rust en plezier. Er komen ontspanningshormonen vrij. Een positieve spiraal dus! Het geeft kracht om je leven terug te pakken.

    Tegenovergesteld hieraan staan de stresshormonen, die spanning en angst voeden en deze in stand houden. Je hartritme reageert daarop en houdt een negatieve spiraal in stand doordat ook negatieve/irreële gedachten in je hoofd blijven.

    Aan het einde van de presentatie konden de bezoekers het e.e.a. met meetapparatuur zelf ervaren.

    Carla biedt in januari 2018 de mogelijkheid om een workshop van 2-2,5 uur bij haar te volgen. Naast uitleg over hartcoherentie neemt ze de deelnemers mee in ademhalingsoefeningen om te voelen. En ook daar zal meetapparatuur zijn om te checken of dat wat je voelt of denkt te voelen, klopt.

    We zijn bezig met de organisatie van deze workshops. Via de mail houden we jullie op de hoogte wat betreft het inschrijven. Een deel van de vandaag aanwezigen heeft zich al enthousiast opgegeven.

  • 14 november 2017

    Cees van Diemen, BRN Projecten, over Ondernemerschap

    Door Marijke Hofman


    Als coach van startende ondernemers bracht Cees gelijk dé hamvraag in: “hoe ondernemend ben jij?”
    Het antwoord daarop kwam uit de deelnemers in de vorm van voorbeelden en korte reacties. Samengevat de kernwoorden:

    idee – participeren – keuzes – lef – initiatief – verkopen – samenwerken – verbeteren – kennis – beweging- richting – doorzetten – creativiteit – eigenwijs / eigen wijze.

    En vooral: DOEN!

    Aan de hand van de businessmethode Canvas leidde Cees de deelnemers in vogelvlucht door dit stappenplan heen. Een stappenplan dat bedoeld is om het verhaal van jouw dienst of product af te stemmen op de klant om zo succes (inkomsten) te behalen. Het traject van dit stappenplan duurt gemiddeld 7 maanden.

    Aan het eind van zijn presentatie gaf Cees nog de volgende tips:
    · Er is een gratis App beschikbaar, genaamd StartBoost
    · 1x per maand geeft de gemeente Nijmegen een workshop “Proefondernemen”
    · Veel informatie is te vinden op de website van BRN projecten 

  • 31 oktober 2017

    Vera de Wildt en Marlies van Dijk van Talis over

    Budgetcoaching

    Door Marijke Hofman

    Vera en Marlies waren op 31 oktober bij het HW!C aanwezig. Zij vertelden vanuit Talis Nijmegen wat de redenen van Talis zijn om budgetcoaching in te zetten en hoe budgetcoaching vanuit Talis werkt. Maar ook hoe huurders met huurachterstand/schulden de budgetcoaching hebben ervaren en wat de resultaten van de budgetcoaching zijn voor zowel de huurder als voor Talis.

    Aan de hand van twee stellingen ontstond er bij de bezoekers een goede dialoog over enerzijds schulden, schaamte, stress, maar ook over preventie, privacy en gegevensuitwisseling tussen instanties (verhuurder, waterbedrijf, zorgverzekeraar). Het werd duidelijk dat er rond deze onderwerpen soms lastige besluiten genomen moeten worden en dat het zeker niet zwart-wit is.

    Wat in ieder geval duidelijk werd, was het volgende: ken je financiële administratie goed, ken je inkomen, ken je recht op uitkeringen/voorzieningen en ken je uitgaven.

    Indien u zelf vragen hebt of ondersteuning zoekt wat betreft uw (financiële) thuisadministratie dan kunt u terecht bij het Sociaal Wijkteam. Een andere mogelijkheid is Humanitas afdeling Nijmegen en omstreken.

  • 3 oktober 2017

    Mirian van Leeuwen, doelgericht werken met het GROW-model

    Door Marijke Hofman

     
    Zoals de aankondiging al deed vermoeden, was deze bijeenkomst gericht op doelgericht werken aan werk! Na een korte introductie van haarzelf (https://grow-coaching-training.nl/) en wat zij doet, stapte Mirian vlot over naar het GROW-model.

    Het Engelse woord GROW voor groei. De letters van dit woord staan voor de te nemen stappen:

    Goal (het doel dat je wilt bereiken)
    Reality (de realiteit, waar je nu bent)
    Obstacles/Options (welke obstakels zijn er, welke mogelijkheden gebruik je)
    Way forward (wat wordt je eerste duidelijke stap om je doel te bereiken)

    Mirian legde uit dat doelen soms zo groot zijn, dat het beter is ze op te ‘knippen’ in kleinere doelen. Deze kleinere doelen zijn
    eenvoudiger en succesvoller af te ronden. Dat levert dan een goed gevoel op en motivatie om door te gaan voor het einddoel.

    Nadat Mirian een voorbeeld liet zien, gingen de deelnemers in groepjes van 3-4 mensen zelf aan de slag met het model.
    Tot slot vertelden een aantal mensen over hun doel dat ze hadden uitgewerkt en wat hun eerste duidelijke stap wordt om dat doel te bereiken.


  • 19 september 2017

    Bernadette Teunissen, Nico Jansen over anders kijken naar en denken over problemen

    Door Marijke Hofman

     
    Vandaag hebben we nogmaals een duo presentatie, namelijk Bernadette Teunissen en Nico Jansen. Beiden werken zij als contactclowns in de zorg. De link die zij vandaag leggen vanuit hun dagelijkse werkpraktijk naar de situatie/problemen die werkzoekenden vaak ervaren, is de boodschap en verdieping van écht contact leggen, met een ander en zeker met je zelf. En het ‘spel’ van leiden – volgen - incasseren – denken – voelen – reageren. Met een aantal praktische oefeningen ervaren de deelnemers ter plekke zelf dat dit ‘spel’ in eerste instantie eenvoudig en makkelijk lijkt, maar in de praktijk toch lang niet altijd zo is. Rust, geduld en goed kijken zijn daarbij van belang. Een groot deel van de deelnemers vond het een waardevolle presentatie.

    Na afloop werd er volop gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot onderling netwerken en met Bernadette en Nico in gesprek te gaan.

  • 5 september 2017

    Annemiek Reith, Angela Driessen over Positieve psychologie

    Door Marijke Hofman

    Na de zomerperiode zijn we vandaag weer gestart met de tweewekelijkse HW!C. En er was een flinke groep mensen aanwezig. Plusminus 30! Aan de ene kant prettig dat de mensen de weg naar HW!C weten te vinden en er gebruik van maken. Aan de andere kant is het natuurlijk erg jammer dat veel mensen nog niet de baan of het werk hebben gevonden waarin ze graag aan slag willen.

    Vandaag is er een duo presentatie van Annemiek Reith (http://www.lets-work.nu) en Angela Driessen (werkzaam bij een woningcorporatie in Nijmegen), beiden arbeids- en organisatiepsycholoog. Het onderwerp is positieve psychologie. En met name of je je eigen geluk(sgevoel) kan sturen. De meningen daarover zijn onder de aanwezigen wisselend en uiteenlopend. Annemiek en Angela dagen en dragen uit dat je een deel van je geluk(sgevoel) wel kunt bijsturen, onder andere door jezelf te oefenen in het toepassen helpende gedachtes bij tegenslag in plaats van niet-helpende gedachtes en door te denken van je klacht (zonder deze te negeren) naar je kracht (door daar juist aandacht aan te geven).

    Met een mindfulness oefening “hoe ziet een mooie dag eruit, wat doe je, met wie ben je” konden allen voor zichzelf in gedachten en verbeelding de werking van bijsturen ervaren.

    Na afloop van de presentatie werd er volop gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot onderling netwerken en met Annemiek en Angela in gesprek gaan.

27 juni 2017

Maurice Gubbels, Stichting RegioWerk

DoorJulia Arnscheidt
Stacks Image 329700
Vandaag is Maurice Gubbels van Stichting RegioWerk onze gastspreker. Stichting RegioWerk zet zich in om mensen via praktijkgerichte werk/leertrajecten aan een baan te helpen. Dit onder hun motto “iedereen heeft recht op werk en iedereen heeft talent”. Met de werkwijze van herkennen en ontwikkelen van talent wordt een scholing-leer-werktraject afgesproken. Stichting RegioWerk doet dat in samenwerking met enkele regionale ondernemingen, bijvoorbeeld met transportbedrijven en een autorijschool. Resultaat moet zijn: tevreden kandidaat + tevreden klant = betaalde baan.

Aan de hand van twee voorbeelden (traject vrachtwagenchauffeur en traject rij-instructrice) wordt duidelijk wat de werk/leertrajecten inhouden. Buiten deze twee voorbeelden zijn er meer mogelijkheden. Baankansen zijn er in logistiek, transport, horeca, schoonmaak, bouw, productie, magazijn. De werk/leertrajecten verschillen in tijdsomvang en fysieke belasting; het gaat er vooral om ‘wat is nodig aan scholing en ondersteuning’.

Na afloop gingen enkele aanwezigen in gesprek met Maurice. Mocht je deze kans gemist hebben en je hebt wel interesse of wilt meer informatie? Neem dan contact op met Maurice Gubbels van Stichting RegioWerk via een
email of mobiel 06-55857444.
Website:
www.stichtingregiowerk.nl.
13 juni 2017

Positieve gezondheid – Marian Nillesen, WijchenGezond

Door Marijke Hofman
Marian Nillesen
Gastspreker vandaag is Marian Nillisen, prakijkondersteuner bij de Huisdokter in Wijchen en ambassadeur van WijchenGezond. Ze start haar presentatie met een voor ieder mens belangrijke vraag “Wie ben je nu werkelijk?”, gevolgd door een mindfulness ademhalingsoefening. Ben je je gedachten, je gevoel of je lichaam? Of een combinatie? Of ben je als mens meer dan dit? Uitdagende vragen om over na te denken. Uit onderzoek is gebleken dat de grootste gezondheidswinst is te halen uit leefstijl, preventie en zingeving.

Marian vertelt over het ontstaan van WijchenGezond, waar WijchenGezond zich mee bezig houdt en wat WijchenGezond te bieden heeft voor alle inwoners van de gemeente Wijchen. Ze geeft uitleg over de pijlers van Wijchen Gezond:
Eet verstandig – Beweeg – Reflecteer - Leef met passie – Verbind.

Aan de hand van het Wijchens ‘spinnenweb’-model nemen we tot slot onze eigen gezondheids’maat’. Ieder geeft zichzelf cijfers op de pijlers van WijchenGezond, daarbij geholpen door een aantal stellingen per pijler. Dit levert een eigen spinnenwebpatroon op waarbij vragen passen als “Wat valt me op?”, “Waar wil ik aan werken?”, “Wat is de eerste actie die ik ga doen?”.

Interesse in meer informatie? Kijk op www.wijchengezond.nl.
30 mei 2017

Actief met CV's

Door Marijke Hofman
HWW mei 2017
Deze HW!C ochtend startte Mayke Ruemkes met een korte presentatie over “De tafel van 1”. De tafel van 1 richt zich specifiek op vrouwen. Veel vrouwen willen wel aan de slag met een opleiding of een baan, maar weten niet goed waar te beginnen. Op 1 juni 2017 start om 09.30 in ’t Palet Zuiderpoort/Wijchen de eerste van 7 tafelgesprekken. Kijk voor meer informatie op www.womeninc.nl/de-tafel-van-een/

Als belangrijkste activiteit op deze ochtend zijn de aanwezigen zelf actief aan de slag gegaan met hun cv’s. Anderhalf uur lang worden in tweetallen gesproken en gewerkt. Elke 15 minuten met een ander. Op deze praktisch ingevulde manier is veel kennis en informatie gedeeld en zijn tips en tops uitgewisseld. Ter plekke werd geschrapt en geschreven. Vragen aan elkaar over inhoud, opzet en indeling van eigen cv’s leidden tot nadenken en verschillende meningen over ‘wat wil je op je uitstralen’ tot ‘wat wil een organisatie graag zien’.
Het werken aan LinkedIn profielen gaat een andere keer gebeuren; helaas kregen we de laptops niet goed opgestart.
Uit de evaluatieronde wordt duidelijk dat een deel van de groep graag op deze actieve manier werkt. Daarnaast blijft er de behoefte om uit het werkveld (bijvoorbeeld een recruiter) tips te krijgen hoe cv’s in de praktijk worden beoordeeld. Heldere feedback waar HW!W wat mee kan in het benaderen van toekomstige gastsprekers.
16 mei 2017

Walk & Talk & Work door Dorien te Pas

Door Marijke Hofman
Walk to talk met Dorien te Pas
Op deze ochtend neemt Dorien te Pas (ook bekend als Doerien) van “Todo naar Tada” ons mee naar buiten. Het is goed wandel- en gespreksweer. Na een korte voorstelronde voor degenen die dat willen, geeft Dorien ons de buitenopdracht.

Pen en papier gebruiken we niet. Onze hand is leidend voor vijf te beantwoorden vragen in even zo veel duogesprekken. Waar ben ik trots op (duim), welke richting wil ik op (wijsvinger), waar heb ik een hekel aan (middelvinger), waar ben ik trouw aan (ringvinger) en waar ben ik nog klein in (pink).

Terug in het Kasteel werkt ieder zijn of haar antwoorden verder uit en deelt dit in drietallen met elkaar. Daarvoor heeft Dorien inspirerende teksten en beelden meegenomen. Daarnaast hoort bij de binnenopdracht dat iedereen voor zichzelf gaat nadenken en concreet benoemt wat hij/zij de komende 72 uur gaat doen (bijvoorbeeld een succes vieren, iets uitproberen, met iemand contact opnemen, uit de comfortzone treden).

Uit de evaluatieronde blijkt dat deze ochtend en de werkvormen goed bevallen zijn. De deelnemers zijn zeer positief over het actief samen en zelf doen, de interactie en het gebruiken van binnen- en buitenruimte.
4 april 2017

Presentatie Masterminds voor werkzoekenden door Julia Arnscheidt

Door Julia Arnscheidt
Julie Arnscheidt
Deze ochtend heb ik het idee van een mastermind met de bezoekers van het HW! Café gedeeld. Op de vraag wie het zwaar vindt om in zijn eentje naar werk te zoeken, gingen de meeste handen de lucht in. Een mastermind kan het zoeken naar werk verlichten. Het is een supportgroep die bestaat uit 3-8 gelijkgestemde werkzoekenden.
 
De taken van een mastermind zijn: steun bieden aan elkaar, advies geven, meedenken, brainstormen, doelen stellen, elkaar aan afspraken houden en met elkaar oefenen. Een mastermind is goud waard. Hij versterkt je door ideeën, nieuwe vaardigheden, steun, een goed netwerk en een sterk groepsgevoel. Je krijgt meer zelfvertrouwen omdat je van alles kunt uitproberen in een veilige setting. Om dit voor elkaar te krijgen moet je je wél aan de groep committeren. Dat houdt in dat je er elke keer bij bent en actief deelneemt, open en eerlijk tegen elkaar bent en bereid bent om alles te geven wat je in je hebt. Als ieder lid van de groep dat doet, krijg je vleugels. Een voorwaarde is uiteraard dat het goed klikt tussen de deelnemers.
 
Naar aanleiding van de presentatie gaan we inventariseren wie belangstelling heeft voor een mastermind. 
Ben jij geïnteresseerd? Stuur dan een mailtje naar
info@hetwerktwijchen.nl
23 maart 2017

Ook 2e editie vacaturemarkt groot succes

Door Julia Arnscheidt
VacatureMarkt Wijchen 2017
Op 23 maart heeft HetWerkt!Wijchen samen met de gemeente en het Werkbedrijf Rijk van Nijmegen de 2e vacaturemarkt in het Mozaïek georganiseerd. Weer zijn er ruim 400 mensen op afgekomen. Een korte inventarisatie bij standhouders en bezoekers leverde vooral veel positieve geluiden op: “Goed georganiseerd, mijn complimenten”, ‘leuke sfeer”, “het loopt lekker door, we mogen niet klagen”, “ik heb al een paar uitnodigingen voor een gesprek”, “we komen hier volgend jaar zeker weer staan” en ga zo maar door. Dan heb je het als organisatie goed gedaan!
 
De sfeer was uitermate prettig omdat de meeste bezoekers er puur uit eigen wil zijn geweest. Daarnaast was het door de langere openingstijden minder dringen dan vorig jaar. En de heerlijke smoothies en leuke extraatjes als kleur- en stijladvies, wimperstyling, fotografie, ontspanning via voetreflexmassage, en voedingsadvies hebben de markt ook dit jaar weer tot een hele belevenis gemaakt. Positief was ook dat het Werkbedrijf niet alleen met veel vacatures aanwezig was maar ook met cv-checkers en korte workshops over ‘solliciteren anno nu’ waar veel gebruik van werd gemaakt. De markt moet nog officieel geëvalueerd worden, maar ik heb zo’n vermoeden dat de conclusie zal zijn: op naar editie 3!
21 maart 2017

Presentatie WijWijchen.nl door Maria Terpstra, Tineke van de Goor en Marianne Hoogsteder

Door Julia Arnscheidt
Wij Wijchen
WijWijchen.nl is een website voor en door Wijchenaren, het digitale dorpsplein. In hun presentatie bij het HetWerkt! Café maakten Maria, Tineke en Marianne duidelijk dat de website veel kan betekenen. “Vroeger kende iedereen iedereen en wist je elkaar heel makkelijk te vinden. Je sprak elkaar regelmatig op het dorpsplein.” Omdat nu iedereen meer op zich zelf is, is het elkaar vinden moeilijker geworden. Maar WijWijchen.nl kan hierbij helpen. Juist omdat heel veel mensen met smartphone, tablet en computer online zijn.
 
Wil je als werkzoekende bijvoorbeeld je sollicitatiebrief door iemand laten proeflezen? Met iemand praten die ervaring heeft in de sector waar jij een baan zoekt? Of kom je gewoon weinig buiten en zoek je een wandelmaatje? Op WijWijchen.nl kan je (bijna) voor alles iemand vinden. Belangrijk is dat je je vraag zo duidelijk mogelijk en uitnodigend neerzet. Je kunt ook een tegenprestatie aanbieden. Zo heeft de zin “ik kan heel goed appeltaart bakken…” een leuke combinatie opgeleverd tussen en oudere dame en iemand die nu haar tuin af en toe bijhoudt. Andere leuke voorbeelden zijn een ‘leenhond’ om uit te laten voor iemand die graag meer naar buiten wilde en gezelschap voor een zieke man zodat zijn vrouw toch weer kon gaan bridgen.
 
Uit deze voorbeelden blijkt al dat WijWijchen.nl er ook is voor mensen die graag iets voor anderen willen betekenen. Ben je bijvoorbeeld goed in klussen? Kan je goed handwerken? Wil je je tijd graag beschikbaar stellen om anderen gezelschap te houden? Het zijn maar een paar voorbeelden, maar eigenlijk kan je met elk aanbod iemand blij maken.
 
En je kan er nog veel meer: gereedschap en andere spullen zoeken en delen, bekendheid geven aan je organisatie, buurtverhalen, foto’s en filmpjes delen, activiteiten aankondigen, draagvlak vinden voor verbeteringen in je buurt, ideeën opdoen…
 
In 2016 hebben 20.000 mensen de website bezocht. En het worden er steeds meer. Wil je zelf meedoen? De site bekijken kan altijd. Om zelf berichten te plaatsen, moet je je eenmalig inschrijven. Mocht je hierbij tegen problemen aanlopen, kan je altijd bij Maria, Tineke en Marianne terecht. Stuur een mailtje naar
info@wijwijchen.nl of kom naar hun spreekuur dat zij elke 2e dinsdag van de maand in de bibliotheek houden.
foto: Dick Vogelenzang
7 maart 2017

Verbindende schakel tussen burger en bestuur

Presentatie WMO raad door Henk Grootveld

Door Julia Arnscheidt
logo WMO-raad Wijchen
De WMO raad… wat doet die eigenlijk? Veel meer dan de naam doet vermoeden, bleek deze ochtend bij het HetWerkt! Café. In de kern behartigt de raad de belangen van jongeren (Jeugdwet en Wet Passend Onderwijs) en van iedereen die ondersteuning nodig heeft (Wet Maatschappelijke Ondersteuning, afgekort WMO). Hierbij kun je denken aan jongeren en mensen met een beperking, mantelzorgers, vrijwilligers en alle overige gebruikers van WMO voorzieningen.
 
De raad bestaat uit 7 vrijwilligers die allemaal een achtergrond in de zorg hebben. Zij willen ervoor zorgen dat alle inwoners van Wijchen invloed kunnen hebben op het beleid op de drie genoemde gebieden. Om dit te bereiken organiseren zij informatiebijeenkomsten en onderhouden zij contact met ‘gebruikersgroepen’. Alles staat en valt met de informatie die de raadsleden ontvangen van Wijchenaren die ergens tegen aan lopen. En dat is dan ook meteen de grootste uitdaging: hoe bereik je deze mensen in Wijchen?
 
Alle verhalen uit de praktijk die de raadsleden horen gebruiken zij vervolgens om onafhankelijk gevraagd en ongevraagd advies te geven aan de gemeente. Zij proberen om zo vroeg mogelijk bij ambtenaren aan te schuiven om invloed te hebben op de beleidsvorming. Op die manier hopen zij dat het beleid goed aansluit bij wat jongeren en WMO gebruikers nodig hebben. Daarnaast zitten zij ook de politiek achter de broek aan en kijken zij wat er met hun adviezen gebeurt.
 
Wil jij zelf je ervaringen delen? Neem dan contact op via de website van de WMO raad
http://wmoraadwijchen.nl. Daar vind je ook nog veel meer informatie en kan je alle adviezen van de WMO raad aan de politiek nalezen. 
21 februari 2017

Presentatie Lisette Ketelaar van Lepida

Door Julia Arnscheidt
Stacks Image 329600
Bewindsvoering, budgetbeheer en budgetcoaching stonden vanochtend op het programma. Lisette Ketelaar ging in op de verschillen tussen bijvoorbeeld bewindsvoering en budgetbeheer en deed ons ook veel praktische tips aan de hand. Bijvoorbeeld:
  • Open altijd de post!
  • Maak een begroting
  • Geef jezelf leefgeld per week
  • Houd een kasboek bij voor inzicht in je uitgaven en inkomsten
  • Houd de voorschot voor energie wat hoger
  • Reserveer geld voor eigen risico zorgkosten en onvoorziene uitgaven
  • Verkoop spullen die je niet gebruikt via Marktplaats
Het ging duidelijk om een thema in de taboesfeer. Toch waren er zo’n 15 geïnteresseerden bij dit Café aanwezig. Juist de wat intiemere setting bood ruimte om na de presentatie een open discussie te voeren. Een bezoeker bracht bijvoorbeeld in dat de Belastingdienst nu overstapt naar voorschotten. Dat kan mensen met weinig geld dit jaar in de problemen brengen. De tip van Lisette was om de Belastingdienst proactief te benaderen: “Stel hen een betalingsregeling voor die wél haalbaar is voor je. Vaak zijn er mogelijkheden.” Al met al was het een zeer nuttige ochtend.
 
Op 7 maart wordt er een presentatie over de WMO raad verzorgd. De koffie en thee staan vanaf 9.45 uur klaar. Gezellig als je ook komt!
7 februari 2017

Presentatie Els Verbeek over het Sociaal Wijkteam

Door Julia Arnscheidt
HWW
Het was een waardevolle bijeenkomst met een levendige discussie. We waren voor het eerst te gast in de bibliotheek en gelukkig hebben ons ook daar ruim twintig bezoekers weten te vinden. Els Verbeek van Meer Voormekaar gaf een korte presentatie over de uiteenlopende vragen waarmee je bij het Sociaal Wijkteam terecht kunt. En je kunt er echt met álles terecht. Of je nou
 
  • gepest wordt of niet weet hoe je met de scheiding van je ouders moet omgaan,
  • advies nodig hebt als ouder van kleine of grote kinderen,
  • opmerkt dat een buurman zijn huis niet meer uitkomt of zelf moeite hebt met lopen,
  • mantelzorger bent en niet meer verder weet,
  • vermoedt dat je buurvrouw mishandeld wordt,
  • je eenzaam voelt
  • schulden hebt
  • gewoon niet lekker in je vel zit
  • gewoon even je hart wilt luchten en behoefte hebt aan een luisterend oor…
 
Met alles kan je bij het Sociaal Wijkteam terecht. Lekker laagdrempelig. Samen met jou kijken ze dan bij de intake hoe nu het beste verder. Uitgangspunt is hierbij dat jij zoveel mogelijk zelf de regie houdt. Klinkt te mooi om waar te zijn? Het Sociaal Wijkteam is nog vrij nieuw maar doet geweldig werk. Weer zo'n instituut om trots op te zijn. Dus help om dit verhaal door te vertellen aan mensen die er baat bij kunnen hebben.
Enige kritische kanttekening: jammer dat de mensen die er elke dag zitten om de intake te doen er niet voor betaald worden.
Het Sociaal Wijkteam is dagelijks bereikbaar van 9.00-17.00 uur. Er zijn meerdere inlooppunten, bv. in het Mozaïek en in Noorderlicht. Tel. 024-642 57 59. Voor meer info kijk op 
www.sociaalwijkteamwijchen.nl.

Op 21 februari vindt ons volgende HetWerkt! Café plaats. Deze keer weer zoals gebruikelijk in het Kasteel. Lisette Ketelaar van Lepida Financiële Dienstverlening komt dan vertellen over budgetbeheer, bewindvoering en budgetcoaching. Jij komt toch ook?
24 januari 2017

Presentatie De Wereld van de kleuren door Dory Leenders en Astrid Schraven

Door Julia Arnscheidt
Stacks Image 329582
Zelden is er zo fanatiek geknipt en geplakt in het kasteel van Wijchen als tijdens het HetWerkt! Café van 24 januari. Want hier gingen de bezoekers van het HetWerkt! Café een moodboard maken. En wel onder vakkundige begeleiding van een interieurstyliste en een natuurgeneeskundige.

Kleur in je interieur, dat kenden we natuurlijk al. Mooi om door de sprekende foto’s van Astrid Schraven (De Loft) te ervaren wat elke kleur met ons doet! En dat te veel ook écht too much is. Dat je beter met kleuraccenten kunt werken dan een hele muur in het rood of de nieuwe trendkleur “appeltjesgroen” te schilderen. Verrassend was de combinatie met natuurgeneeskundige Dory Leenders (De Horizon) die ons met veel kennis van zaken in sneltreinvaart inwijdde in welke kleuren op welke organen inwerken. Want wist u dat oranje uw zenuwstelsel stimuleert en effect heeft op blaas, nieren en de darmen? Of dat groen uw hart en longen positief kan beïnvloeden? Of dat blauw u kan helpen om doelloosheid en angst te overwinnen?

Astrid Schraven en Dory Leenders nodigden na hun inleidende presentatie de aanwezige werkzoekenden uit om te ervaren door welke kleur zij zich voelden aangetrokken en er mee te gaan experimenteren – in het kasteel op papier en thuis met nieuwe kleuraccenten in het interieur en in de kleding. En toen waren de bezoekers niet meer te stoppen. Bladeren, scheuren, verzamelen, neerleggen en uiteindelijk opplakken. De resultaten waren zo veelzijdig als de bezoekers, prachtig om te zien.
10 januari 2017

Presentatie Rosanne Pak en Peter de Bruijn

Door Julia Arnscheidt
Stacks Image 329573
Hoe begin je eigenlijk een eigen onderneming vanuit een uitkeringssituatie? Bij het Het Werkt! Cafe van 10 januari vertelden ervaringsdeskundigen Rosanne Pak (Pak communicatie, online communicatie strateeg) en Peter de Bruijn (Enjoy Branding, conceptueel vormgever) hoe zij het hebben aangepakt. Rosannes verhaal laat zien dat er na donkere wolken altijd weer zonneschijn komt. Haar belangrijkste tip: blijf altijd op zoek naar balans. Blijf bewegen door bijvoorbeeld vrijwilligerswerk te doen maar sla daar niet in door. Houd ook nog tijd over om te focussen op het vinden van werk. Besteed maar een half uur per dag aan het kijken naar vacatures. Doe dingen waar je energie van krijgt en neem niet te veel hooi op je vork. En volg wel de regels van je uitkeringsinstantie maar wees daarin niet roomser dan de Paus.
Peter (net een week gestart met zijn onderneming) gaf een inkijk in de praktische kanten van het ondernemen vanuit een uitkering. Zo heb je bv. 6 weken de tijd om te onderzoeken wat voor soort onderneming je wilt starten en daarna heb je 26 weken de tijd om op te starten. Zijn belangrijkste tip: je kunt jezelf beter in je passie verliezen dan je passie verliezen. Begin altijd bij de vraag: Waar geniet ik van en ben ik daarmee betekenisvol?
Het was een leuke en nuttige ochtend. Veel bezoekers maakten dan ook dankbaar van het aanbod gebruik om nog even met de sprekers en elkaar na te praten.
10 januari 2017

Presentatie Rosanne Pak en Peter de Bruijn

Door Julia Arnscheidt
Modderkolk HWW
Hoe begin je eigenlijk een eigen onderneming vanuit een uitkeringssituatie? Bij het Het Werkt! Cafe van 10 januari vertelden ervaringsdeskundigen Rosanne Pak (Pak communicatie, online communicatie strateeg) en Peter de Bruijn (Enjoy Branding, conceptueel vormgever) hoe zij het hebben aangepakt. Rosannes verhaal laat zien dat er na donkere wolken altijd weer zonneschijn komt. Haar belangrijkste tip: blijf altijd op zoek naar balans. Blijf bewegen door bijvoorbeeld vrijwilligerswerk te doen maar sla daar niet in door. Houd ook nog tijd over om te focussen op het vinden van werk. Besteed maar een half uur per dag aan het kijken naar vacatures. Doe dingen waar je energie van krijgt en neem niet te veel hooi op je vork. En volg wel de regels van je uitkeringsinstantie maar wees daarin niet roomser dan de Paus.
Peter (net een week gestart met zijn onderneming) gaf een inkijk in de praktische kanten van het ondernemen vanuit een uitkering. Zo heb je bv. 6 weken de tijd om te onderzoeken wat voor soort onderneming je wilt starten en daarna heb je 26 weken de tijd om op te starten. Zijn belangrijkste tip: je kunt jezelf beter in je passie verliezen dan je passie verliezen. Begin altijd bij de vraag: Waar geniet ik van en ben ik daarmee betekenisvol?
Het was een leuke en nuttige ochtend. Veel bezoekers maakten dan ook dankbaar van het aanbod gebruik om nog even met de sprekers en elkaar na te praten.

Nieuwsarchief

Het nieuwsarchief van HetWerkt!Wijchen is opgesplitst in diverse periodes. Het Nieuwsarchief van HetWerkt!Wijchen is opgesplitst in diverse periodes, deze kunt u bekijken via het menu bovenaan de pagina.