Stacks Image 2576

Like en volg ons op Facebook en LinkedIn!

    

Stacks Image 3
Stacks Image 6
Stacks Image 9
Stacks Image 12

Nieuwsarchief 2018

De nieuwsberichten uit 2018 vindt u op deze pagina. Het Nieuwsarchief van HetWerkt!Wijchen is opgesplitst in meerdere periodes. Deze kunt u bekijken via het menu bovenaan de pagina. 

3e editie vacaturemarkt wederom een groot succes

In het voorjaar van 2018 heeft HetWerkt!Wijchen samen met de gemeente en het Werkbedrijf Rijk van Nijmegen de 3e vacaturemarkt in het Mozaïek georganiseerd.
Stacks Image 329734
Stacks Image 329732
  • 19 december 2018

    HetWerkt!Café aan het werk

    Door Iris Stevens

    We hebben wat te vieren. HetWerkt!Wijchen bestaat namelijk 5 jaar! Hierop zijn we enorm trots. Uiteraard konden we dit alleen bereiken door de goede opkomst bij onze activiteiten en (gast)sprekers en vrijwilligers die zich belangeloos hebben ingezet. Deze mijlpaal geeft ons veel vertrouwen om door te gaan met onze activiteiten en HetWerkt!Wijchen nog beter te profileren.

    In het kader van dit lustrum hebben we komende tijd verschillende festiviteiten. Eén van de festiviteiten hebben we georganiseerd voor recente trouwe bezoekers van HetWerkt! Café op de dinsdagochtend. Met deze geselecteerde groep zijn we gaan koken en eten bij Het Kook College in Wijchen.

    Gastheer en kok Marcel Weber heeft ons na een kop koffie meegenomen de keuken in. Met elkaar hebben we een heerlijk 3 gangen feestmenu in elkaar weten te zetten. Gelukkig met wat hulp hier en daar van Marcel, dat was in een aantal gevallen wel nodig ;). Voor sommigen van ons was het een geheel nieuwe ervaring om in de keuken te staan, anderen hadden al meer ervaring. Met wat instructies en tips mocht het resultaat er zeker zijn. Complimenten aan alle koks!

    Uiteraard bleef het niet bij het koken alleen en hebben we genoten van de heerlijke en mooi opgediende gerechten.

    Wij kijken terug op een zeer geslaagde middag waarbij we elkaar ook op een andere manier hebben leren kennen!

  • 11 december 2018

    Solliciteren gaat niet over jou

    Door Iris Stevens

    Vandaag hadden we Birgitte Woltman te gast als spreker. Birgitte is (loopbaan)coach, helpt mensen en ondernemingen te groeien en ze heeft veel ervaring als HR adviseur. Haar kennis over het solliciteren en hoe recruiters hiermee omgaan heeft zij met ons gedeeld.

    Solliciteren gaat niet over jou  
    We kregen de stelling ‘Solliciteren gaat niet over jou’ om over na te denken. Het was goed hier bij stil te staan en een andere denkwijze te krijgen. Bedrijven hebben namelijk niet voor niets een vacature openstaan. Zij hebben een probleem en willen dit oplossen tegen een zo laag mogelijk risico en kosten.

    Hoe denken recruiters en werkgevers?  
    Als er een vacature ontstaat heeft een bedrijf een probleem. Voor het bedrijf is het bijvoorbeeld van belang dat de klanttevredenheid hoog blijft, dat ze geen omzet missen en medewerkers niet overbelast raken. Als een vacature lang open staat kan dat allemaal gebeuren. Zij zoeken jou om deze problemen op te lossen en ze willen niet het risico lopen dat jij de proeftijd niet doorkomt.

    Jij kunt aansluiten op de denkwijze van de recruiter of manager door je vooraf goed te verdiepen in de functie. Ga bijvoorbeeld goed na wat de allereerste taak of opdracht is die de nieuwe medewerker krijgt. Daar kun je in je brief of CV op ingaan en duidelijk maken dat jij dat soort problemen eerder succesvol hebt aangepakt. Verzamel ook informatie over het bedrijf, de functie en mogelijk de collega’s. De website van het bedrijf en LinkedIn kunnen je al veel informatie geven maar ook je eigen netwerk. Misschien ken je mensen die er werken?

    Tot slot nog wat tips
    Birgitte gaf ons nog waardevolle tips mee. Zo is het belangrijk altijd te bellen naar de contactpersoon en gerichte vragen te stellen. Je kunt je brief/CV dan beter laten aansluiten en jouw naam is dan al bekend bij het bedrijf. Soms is het best lastig om je eigen sterke kanten te benoemen. Dan kun je in gesprek gaan met mensen om je heen: zij zien dat vaak beter dan jijzelf. Ook helpt een breed netwerk waaraan je laat weten wat je zoekt. Deze en andere tips hebben onze blik weer verruimd.

    Fijne feestdagen  
    Wij wensen jullie allemaal fijne feestdagen toe en zien jullie graag in het nieuwe jaar terug. De eerstvolgende bijeenkomst is op dinsdag 8 januari op het kasteel. Onze gastspreker is dan Carla Jansen van Rosendaal.

  • 27 november 2018

    Mindmap: Wat kan ik doen om (ander) werk te vinden?

    Door Iris Stevens

    Wat een mooie opkomst en bijeenkomst vandaag in de bibliotheek in Wijchen bij HetWerkt! Café.

    Mindmap
    Een gastspreker hadden we vandaag niet. De ochtend werd daarom verzorgd door Iris Stevens met Elly Hendriks als assistent. Door middel van het gezamenlijk maken van een mindmap hebben we de vraag “Wat kan ik doen om (ander) werk te vinden?” uitgediept.
    Er werd volop meegedaan en meegedacht. Met veel creativiteit in de mindmap (verschillende kleuren, tekeningetjes en steekwoorden) worden zowel je linker als rechter hersenhelft aan het werk gezet. Dit zorgt voor nieuwe en soms verrassende inzichten.

    De ochtend was te kort om de mindmap om te buigen naar concrete acties. Iris heeft daarom tips gegeven hoe je vanuit deze gezamenlijke mindmap (die eigenlijk nooit af is)een persoonlijk actieplan kunt maken. De mindmap van vanochtend is inmiddels gedigitaliseerd en samen met de presentatie verzonden naar alle bezoekers.

    Chocoladeletters
    In het kader van Sinterklaas werden we ook verrast met een chocoladeletter. Maar deze kregen we niet zomaar. Iedereen zocht een (willekeurige) letter uit. In duo’s werd aan elkaar een concrete tip, actie of compliment gegeven aan de hand van de gekozen letter. Voor verschillende bezoekers heeft de chocoladeletter daardoor een waardevolle betekenis gekregen.

  • 13 november 2018

    Het Werkt! Café on tour…

    Door Iris Stevens

    Gekleed in een warme jas en rubberlaarzen zijn we dinsdag 13 november op bezoek geweest bij pluktuin Sfeer van Willems.  

    We werden met koffie en (verse munt)thee ontvangen in het prachtige prieel midden in de tuin. Het weer liet ons niet in de steek. Het was een mooie herfstochtend waarbij de zon zich ook nog liet zien. De houtkachel in het prieel zorgde naast warmte ook voor een gezellige sfeer. 

    Frank en Wilma Willems runnen sinds een jaar of 4 deze pluktuin op de Ploegweg. Franks vader, Jan Willems, was hun grote inspirator. Wilma vertelde ons vol passie over het ontstaan van de tuinen over hun crowdfunding concept. 

    De afnemers van de biologische groente, kruiden, bloemen en klein fruit worden “oogstgenoten” genoemd. De oogstgenoten betalen jaarlijks (of in termijnen) een vast bedrag. Voor dat bedrag mogen zij 7 dagen in de week zelf hun groente komen oogsten. Er is volop keus. Zelfs nu in de winter is het aanbod gevarieerd. Neem vooral eens een kijkje op de website om het inspirerende verhaal van het ontstaan van Sfeer van Willems te lezen, heerlijke recepten of om meer info te krijgen. 

    Het leuke van de pluktuin is dat je precies weet waar jouw eten vandaan komt, uit welk seizoen de groente komt en hoe het groeit. Heel leerzaam dus. Daarom komen ook af en toe basisscholen op bezoek. Ook worden veel oogstgenoten creatiever in het bereiden en bewaren van groente door uitproberen, tips van elkaar en informatie van Frank en Wilma.   

    Wilma maakte ons bewust van het feit dat een gemiddelde warme maaltijd 33.000 km aflegt voordat het op je bord komt. Door zoveel mogelijk lokaal te kopen bespaar je vaak geld en het is beter voor het milieu. 

    Na een boeiend verhaal over de pluktuin, de activiteiten die er zoal gehouden worden en het concept was het tijd om de tuin met eigen ogen te bewonderen. Ook in de winter ligt de tuin er mooi bij en hebben we een goede indruk gekregen van het reilen en zeilen op het land. 

  • 30 oktober 2018

    Beheers je schulden en laat je schulden je niet beheersen

    Door Iris Stevens

    Na een onderbreking van de herfstvakantie zijn we dinsdagochtend 30 oktober weer bij elkaar gekomen. Het thema van vandaag was vrij gevoelig: problematische schulden. Sibert van Gaal gaf een inkijkje in de onzichtbare wereld van schulden.

    Voordat Sibert van start ging heeft Adriënne haar tijdelijke rol als Activiteitencoördinator overgedragen aan Iris Stevens. Adriënne gaat zich nu weer meer richten op haar rol als Projectcoördinator binnen HetWerkt!Wijchen. Iris was als bezoeker al betrokken bij HetWerkt! Wijchen. Vanaf nu zet zich ook. in om gastsprekers en workshopbegeleiders te vinden voor de bijeenkomsten en de berichten over/voor de HetWerkt! Cafés te schrijven.

    Maak het bespreekbaar!
    Een belangrijke boodschap om dit onderwerp mee te beginnen is dat we financiële problemen vooral niet als een taboe moeten zien. Hiermee wordt het probleem vergroot, de schaamte neemt toe en mogelijke oplossingen lijken onbereikbaar.

    Armoede is een maatschappelijk probleem wat alleen maar toe lijkt te nemen. 1 op de 5 gezinnen in Nederland heeft noemenswaardige financiële problemen (!). Deze ontstaan simpelweg door meer uit te geven dan dat er binnenkomt. Dit klinkt eenvoudig, maar in de realiteit ligt het genuanceerder natuurlijk. Mensen komen in de problemen door bijvoorbeeld het verliezen van hun baan, echtscheidingen, moeite hebben met de Nederlandse taal en computersystemen laaggeletterdheid ,ziekte, onvoorziene (grote) uitgaven, sociale bijdragen (toeslagen) moeten terugbetalen, etc. Hierdoor raken zij vaak ook in een sociaal isolement. Dit soort problemen kan ons ALLEMAAL treffen, ook wanneer je nu financieel onafhankelijk bent.

    Boodschap: Wees proactief
    De boodschap van Sibert is dat als jouw persoonlijke financiële situatie nadelig beïnvloed wordt, je al direct stappen kunt ondernemen om de problemen beheersbaar te houden. Wacht niet tot jouw probleem onbeheersbaar groeit. Weet jij bijvoorbeeld dat je boventallig gaat worden in jouw bedrijf? Breng jouw situatie dan in beeld en kijk wat je hierin anders kunt doen. Neem iemand uit jouw sociale omgeving in vertrouwen die mee kan denken in oplossingen. Ook kun je gebruik maken van het financiële spreekuur in het Mozaïek. Iemand die het probleem van een afstand kan bekijken, denkt ook aan andere mogelijkheden.

    Gelukkig denkt de gemeente ook mee in het oplossen/aanpakken van financiële problemen en het helpen bij voor jou onbeheersbare schulden. Echter, we zien dat hierin vaak achter de feiten aangelopen wordt. Dit kan anders denkt Sibert, en deze mening werd ook zeker gedeeld in de bijeenkomst. Er zijn veel goede lokale initiatieven. Laten we de krachten bundelen en ons ook richten op voorkómen van (grote) schulden/financiële problemen.

    Informatie
    Kijk hier voor tijden van het gratis financieel spreekuur of bezoek de website van Cliëntenraad Participatiewet Wijchen.

    Bezoek ook de website van de gemeente.

  • 2 oktober 2018

    Chantal Fransen

    Door Adriënne Hoogstraaten

    Chantal Fransen, eigenaar van One of Us, marketing en communicatie gaf op 2 oktober tijdens HetWerkt!Café “tips en tricks“ over het starten van een eigen bedrijf.

    Een van de voordelen van het hebben van een eigen bedrijf is natuurlijk dat je je eigen tijd kunt indelen en dat in principe niets hoeft, maar alles mag.

    Het bedenken van wat je wilt gaan doen is redelijk makkelijk, maar de uitvoering in de praktijk is lastiger.

    Wanneer je in loondienst bent is alles geregeld, en hoef je nergens meer aan te denken. Als ZZP’er moet je alles zelf regelen, dus is het belangrijk om een goed ondernemingsplan te maken.
    Beschrijf onder andere:

    ❏ wat je gaat doen
    ❏ wat je wilt bereiken
    ❏ wat je wilt verdienen
    ❏ wie jouw ideale klant is
    ❏ hoe jouw ideale dag eruit ziet
    ❏ waar je over 2 jaar wilt zijn
    ❏ waar je over 10 jaar wilt zijn
    ❏ wat voor jou het allerbelangrijkste is in je leven

    Een van de moeilijkheden waar je tegenaan loopt is het vinden van de klanten. De eerste tijd is voor veel startende ondernemers dan ook sappelen. Bij het UWV kun je navragen welke regelingen zij hebben voor het opzetten van een eigen bedrijf.

    Wanneer je van plan bent een eigen bedrijf op te zetten, wil Chantal je wel wat ondersteuning bieden. Je moet natuurlijk al wel een idee hebben van wat je wilt gaan doen en hoe je dat ongeveer denkt te bereiken.

    Contactgegevens Chantal Fransen:
    06-81289663 / 024-8452914
    e-mail: chantal@oneofus.nl
    www.oneofus.nl

  • 18 september 2018

    Annemiek Reith en Angela Driessen

    Door Adriënne Hoogstraaten


    Op 18 september waren Annemiek Reith en Angela Driessen, beiden arbeids- en organisatiepsycholoog, gastsprekers bij HetWerkt!Café.

    Er waren veel mensen aanwezig bij deze inspirerende ochtend. De eerste vraag luidde: geef op een schaal van 1-10 aan hoe je je kans op een baan inschat. De uitkomst was zowel heel hoog als heel laag. Dit was gelijk de basis voor een levendige discussie.

    De belangrijkste boodschap was, dat het belangrijk is om van je negatieve gevoelens los te komen en deze om te zetten in positieve gedachten.

    De slogan van deze ochtend was: GELOOF NIET ALLES WAT JE DENKT!

    Mensen denken vaak ten onrechte dat ze bepaalde dingen niet kunnen of ergens niet voor deugen terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. Een van de tips is om goed te luisteren naar je onderbuikgevoel. Dit is altijd het juiste gevoel. Gun jezelf de tijd om op een andere manier te gaan denken. Het is makkelijker om iets aan te leren dan om iets af te leren dus neem “babysteps”.

  • 4 september 2018

    Wat is vitaliteit?

    Dick Vogelzang

    Dinsdagmorgen om 10 uur was weer de eerste HetWerkt!Café na de zomerstop. Dit keer Fenny van de Bovenkamp, Vitaalcoach bij Vita-Health, de gastspreker. 

    "Wat is Vitaliteit? Naar mijn idee is dat het maximale uit het leven halen!" begon Fenny. Binnen de beperkte tijd van HetWerkt!Café kon Fenny natuurlijk niet al haar kennis en kunde tonen, maar legde wel uit wat het belang was van goed bewegen. De aanwezigen mochten meteen aan de slag, dus uit de 'luie' stoel en zwaaien met de armen.
    Lopen en fietsen zijn gezonde bewegingsvormen, maar ieder mens is uniek, iedereen reageert anders op situaties, iedereen heeft een andere smaak en een andere voorkeur. 

    Daarna ging ze met een stukje bewustzijn aan de gang en liet de aanwezigen een diagram invullen over prettige en minder prettige zaken en wat je daarmee kon doen. Leuk voorbeeld was door iemand op een paar meterafstand te vragen om in één stap naar haar toe te komen. Zelfs met aanloop lukte dat niet helemaal. Toen ze daarna diezelfde afstand voetje voor voetje mocht overbruggen, was die persoon veel relaxter en kwam wel tot bij Fenny. 

    Met andere woorden: elk resultaat telt en kent een weg ernaartoe. Verwacht geen wonderen door grote stappen te nemen, maar werk beetje bij beetje naar het resultaat toe. 

    De volgende HetWerkt!Café is op dinsdag 18 september.

  • 26 juni 2018

    Heeft u altijd gedacht dat de bibliotheek er alleen is om boeken uit te lenen? 

    Door Adriënne Hoogstraaten

    Op 12 juni was Judith Nagtegaal, domeinspecialist van de Bibliotheek Wijchen, gastspreker bij HetWerkt!Café. Op inspirerende wijze liet zij ons kennis maken met de enorme diversiteit die de bibliotheek te bieden heeft. Dit is ook een van de redenen waarom de Bibliotheek Wijchen genomineerd was als beste bibliotheek van Nederland. Dit is op het nippertje niet gelukt, maar het zegt wel wat over de kwaliteit en inzet.

    Bibliotheek van alle mensen
    Het doel van de bibliotheek is om een plek te zijn van alle mensen in Wijchen.
    Om dit te bereiken nodigt de bibliotheek je uit om te vertellen waar jij behoefte aan hebt, dus wat jij wilt leren of belangrijk vindt.

    Zo bieden ze taalcursussen, ondersteunende cursussen voor mensen moeten werken met de Werkmap van het UWV of met Mijn Overheid. De bedoeling is dat je de handelingen zelf doet, maar dat er iemand bij zit die je kan helpen als je niet meer verder kunt. Het is dus géén computercursus! Je kunt ook zelf aangeven waar je behoefte aan hebt en dan kan er gekeken worden of dit gerealiseerd kan worden.

    Voor vragen hierover kan je altijd terecht bij Judith Nagtegaal in de bibliotheek (024-6417144 of judith.nagtegaal@bibliotheek-wijchen.nl).

    Ook is er de mogelijkheid om als je van een onderwerp veel weet of als je ergens heel goed in bent hier een keer een lezing of workshop te geven in de Bibliotheek.

    Er zijn vele manieren om gebruik te maken van het aanbod van de Bibliotheek:
    - Lidmaatschap ( verschillende mogelijkheden, dus altijd wel iets wat past)
    - Diverse gratis apps en ook apps die je met een abonnement kunt krijgen
    - Zomerbibliotheek: dit houdt in dat je gratis boeken kunt lezen in de zomer
    - Online cursussen: gratis bij een abonnement en anders tegen betaling
    - Luisterboeken: met de app met een abonnement en sommige zelfs gratis zonder abonnement.

    Op de hoogte blijven?
    Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het aanbod in de Bibliotheek. Of kijk voor meer informatie op de website.

  • 29 mei 2018

    Wat doet WerkBedrijf voor werkzoekenden?

    Astrid Rutten


    Op de warme dinsdagochtend 29 mei was Edwin Tiggers te gast bij HetWerkt!Wijchen. Hij is werkzaam bij WerkBedrijf Rijk van Nijmegen in de functie van consulent bedrijfsdienstverlening. In die hoedanigheid is hij de spil tussen kandidaten en bedrijven. Ook is hij 2 dagdelen per week aanwezig op het gemeentekantoor in Wijchen. 

    WerkBedrijf bemiddelt, ontwikkelt en begeleidt kandidaten met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt naar werk. Edwin vertelt de aanwezigen over de achtergrond van WerkBedrijf. Het is ontstaan in 2015 om de uitvoering van de participatiewet te gaan realiseren voor 7 gemeenten (Wijchen, Nijmegen, Beuningen, Mook en Middelaar, Druten, Heumen en Berg en Dal). Ook de voormalige sociale werkvoorziening Breed is hierin opgegaan. 

    De kerntaak van WerkBedrijf is arbeidsbemiddeling: duurzaam (dus voor langere tijd) en met economisch rendement.
    Zij doen dat onder andere voor mensen met een bijstandsuitkering, statushouders (vluchtelingen met een verblijfsvergunning), Wajongers, mensen met een Wsw uitkering , mensen die onder de Participatiewet vallen en geen minimumloonkunnen verdienen en Nuggers (niet-uitkeringsgerechtigden).
    In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht vallen mensen met een WW uitkering onder de dienstverlening van het UWV (en dus niet van het WerkBedrijf). 

    Aanmelding bij WerkBedrijf gaat via de gemeente of door jezelf aan te melden via de site van WerkBedrijf (dit geldt voor nuggers en jongeren onder de 27 jaar). Na aanmelding bij WerkBedrijf volgt een intake. Hierin wordt gekeken waar iemands mogelijkheden liggen en wat er eventueel nodig is om iemand weer aan het werk te krijgen. Vervolgens is het, wanneer nodig, bijvoorbeeld mogelijk om training of workshops te volgen. Als iemand er klaar voor is, proberende consulenten van WerkBedrijf een passende werkplek te vinden. 

    Als je binnen de dienstverlening van WerkBedrijf valt, kun je gebruik maken van hun netwerk bij gemeenten, bedrijven en opleidingsinstituten. Je krijgt inzicht in actuele vacatures via de website en de mailinglist en kunt gebruik maken van trainingen en workshops.

    Voor ondernemers biedt WerkBedrijf verschillende voorzieningen die het aantrekkelijk kunnen maken om iemand in dienst te nemen. Dit wordt op maat toegepast en alleen wanneer nodig. 

    WerkBedrijf heeft haar dienstverlening opgedeeld in verschillende werksoorten:
    * Schoonmaak
    * Zakelijke dienstverlening
    * Bouw, ICT, Techniek en Toezicht
    * Horeca, Zorg en Verkoop
    * Groen en grijs
    * Productie, Magazijn en Logistiek 

    Wil je meer weten over WerkBedrijf? Kijk dan op de website.

  • 8 mei 2018

    AVG - Algemene Verordening Gegevensbescherming

    Door Adriënne Hoogstraaten

    Op 8 mei heeft Sibert van Gaal bij HetWerkt!Café uitgelegd wat de gevolgen zijn van de nieuwe AVG, die per 25 mei 2018 in gaat. Tijdens deze bijeenkomst is gebleken, dat het niet eenvoudig is om een eenduidige uitleg over de nieuwe wetgeving te geven.

    Wat heeft dit voor gevolg voor organisaties?
    De AVG is  belangrijk, omdat in dit digitale tijdperkveel persoonsgegevens op een en dezelfde plek worden opgeslagen. Deze gegevens kunnen voor diverse doeleinden gebruikt en/of verkocht worden. Ook het hacken van systemen is een probleem waardoor gegevens in verkeerde handen kunnen komen.
    In de AVG is vastgelegd dat je uitsluitend gegevens van personen mag hebben waarvan je aan kunt tonen dat dit in het belang van de persoon is en moeten de gegevens vernietigd zijn naafloop van de bewaartermijn. Ook moet een organisatie aan kunnen tonen dat ze alles gedaan hebben om misbruik en hacken te voorkomen. Op het niet naleven van de regels staan hoge boetes.

    Een organisatie moet vastleggen hoe ze dit uitvoeren en er voor zorgen dat er toezicht is op het naleven hiervan. Ook als een organisatie bepaalde onderdelen van zijn administratie (denk aan de loonadministratie) bij een ander bedrijf heeft ondergebracht, blijven zij toch aansprakelijk voor de bewaking van de gegevens.

    Voor consumenten verandert er ook het een en ander.
    Je hebt recht op informatie over water over jou is/wordt vastgelegd en hoe deze informatie verkregen is. Je hebt het recht om de foutieve informatie te laten wijzigen. 

    Lees hier meer informatie over de AVG en sollicitanten en AVG en de uitzendbranche

  • 17 april 2018

    Jo van den Tillaart, adviesbureau Perspectief

    Door Adriënne Hoogstraaten

    Op 17 april was Jo van den Tillaart van adviesbureau Perspectief gastspreker bij HetWerkt!Café. De eerste vraag van Jo was waar de aanwezigen graag een antwoord op zouden willen hebben, zodat zij met een tevreden gevoel naar huis zouden gaan.

    Een aantal steekwoorden die door de deelnemers werd aangedragen:
    - Succes sollicitaties
    - Inspiratie
    - Buiten kaders denken
    - Jezelf laten zien/horen
    - Netwerken

    Alles wat je wil bereiken is te realiseren als je het volgende stappenplan volgt:

    1. Je hebt een wens. Omschrijf deze in je gedachten.
    2. Geloof er echt in dat het je gaat lukken om deze wens uit te laten komen. Denk niet te veel aan de problemen die je tegen kan komen (en die waarschijnlijk nooit zullen komen).
    3. Spreek met je omgeving over de wens die je hebt. Dit is al netwerken. Let er op dat je met positieve mensen spreekt en niet met mensen die alleen maar “beren” op de weg zien.
    4. Onderzoek wat er nodig is om het plan te laten slagen.
    5. Maak een planning van de stappen die je nodig hebt om je plan te verwezenlijken.
    6. Zorg dat je een datum plant waarop e.e.a. gereed moet zijn.
    7. Ga nu alles wat je gepland hebt realiseren (handelen)
    8. Zorg ervoor dat je ook duidelijk geniet van wat je bereikt hebt. Dit is een stap die veel mensen overslaan en waardoor er makkelijk een burn-out kan ontstaan.

    Tijdens deze bijeenkomst ontstond spontaan het idee om een groepje op te richten die samen dit stappenplan in de praktijk gaan brengen. Men zal regelmatig samenkomen om te kijken of iedereen nog steeds op de goede weg is en of we elkaar met tips kunnen ondersteunen. Er waren direct al 6 aanmeldingen, wat aangeeft hoe enthousiast de aanwezigen waren. Jo heeft aangegeven deze groep te begeleiden. (Je kunt je nog aanmelden, want er is plaats voor 8 personen. Dit kan via het secretariaat secretaris@hetwerktwijchen.nl ).

  • 3 april 2018 

    Yvette Akkermans-Hazekamp, Business& Life Coach

    Door Adriënne Hoogstraaten

    In het HetWerkt!Café in het Kasteel vanWijchen was dinsdag 3 april Yvette Akkermans-Hazekamp gastspreker. Een enthousiaste dame die ons tips en tricks heeft gegeven over hoe je geluk zou kunnen afdwingen.
    De eerste vraag was: “Waar kom jij je bed voor uit?” Yvette komt haar bed uit om mensen handvatten te geven hoe ze beter in het leven kunnen komen te staan. Hier wordt zij blij van en dat is ook duidelijk te merken tijdens deze ochtend. Het kunnen ook andere redenen zijn waarom iemand zijn bed uit komt, maar het belangrijkste is dat het een reden is waar je gelukkig van wordt.

    Geluk heeft veel te maken met hoe je in het leven staat. Je kunt er alleen zelf voor zorgen dat de dingen in je leven veranderen. Onderzoek wie je bent en wat je wilt bereiken en kijk wat het best bij je past en vooral wat haalbaar is voor jou. Het is belangrijk dat je de dingen die je kunt/wilt veranderen in kleine stukjes in gaat passen in je leven, omdat je het anders niet vol kunt blijven houden. Ook is het aan te raden er voor te zorgen datje mensen om je heen hebt die je kunnen helpen.

    Je uitstraling heeft effect op jouw omgeving. Dus als je zorgt voor een positieve uitstraling, dan heb je de meeste kans datje omgeving ook positief op jou reageert. Zorg dat je altijd momenten in je leven inbouwt om te ontstressen. Dit is belangrijk omdat je anders klachten met je gezondheid kunt krijgen zoals b.v. een burn-out. 

    Tot slot………kies de weg die het best bij je past:
    1.     Maak je geen zorgen
    2.     Maak goede gewoonten (beweging, voeding)
    3.     Onderhoud elke dag je vriendschappen
    4.     Optimisme (kies je houding, wees veerkrachtig) 

    Meer inspiratie nodig? Vragen?  Mail: Y.Akkermans@gmail.com

  • 20 maart 2018 

    Kees Strooker - trainer/coach weerbaarheid

    Door Adriënne Hoogstraaten


    In het HetWerkt!Café in het Kasteel van Wijchen was dinsdag 20 maart Kees Strooker te gast. Hij begon te vertellen over zijn achtergrond (red - als judoka staat hij vijfendertig jaar op de mat en inmiddels geeft hij twaalf jaar judoles. Vanaf 2011 verzorgt hij ook trainingen weerbaarheid en zelfverdediging). 

    Het was een zeer leerzame en vrolijke ochtend met een hoge opkomst. Er werd intensief meegedacht en meegepraat. 

    De eerste vraag was wat verstaan we onder weerbaarheid:
    - voor jezelf kunnen opkomen
    - omgaan met ongewenst gedrag
    - vorkomen dat je slachtoffer wordt van b.v. loverboys
    - nee durven zeggen 

    Hierna volgde een discussie over welke mogelijkheden er zijn om ons weerbaar te maken, bijvoorbeeld:
    - het hebben van eigenwaarde en zelfrespect
    - je houding en uitstraling
    - grenzen kennen van zowel jezelf als van de ander

    Een leuke oefening voor de deelnemers was in tweetallen de ander in een houding met een positieve uitstraling te “boetseren/modelleren”. Dit zorgde natuurlijk voor de nodige komische taferelen.

    Kees heeft aangeboden bij voldoende belangstelling een workshop te verzorgen op dinsdagochtend 10 april van 10.00uur tot 11.30 uur in het Koetshuis. Aanmelden kan via info@hetwerktwijchen.nl.

  • 6 maart 2018

    Anton Honing: Als je LinkedIn slim en sterk inzet, creëer je kansen op werk!

    Astrid Rutten

    In het HetWerkt!Café van 6 maart was een goede bekende te gast: Anton Honing. Trainer, coach en ondernemer. Hij is eigenaar van @Honingen vertelt ons vandaag alles over hoe we LinkedIn kunnen inzetten bij de zoektocht naar werk.

    Bij LinkedIn draait het er niet zozeer om wie jij kent, maar vooral om wie jou kent. Het biedt jou, als werkzoekende, de mogelijkheid om je neer te zetten als een merk (branding), om nieuwe connecties aan te gaan en bestaande connecties te onderhouden (netwerken).

    Er is in de afgelopen jaren veel veranderd in het sollicitatieproces: de invloed van social media en internet is ongekend toegenomen en bedrijven gaan vaker zelf gericht op zoek, onder andere via de netwerken van eigen medewerkers. Recruiters zien LinkedIn (LI) steeds meer als een database vol met interessante kandidaten. Dat vraagt een proactieve houding van werkzoekenden. Als je goed weet wat je wil, laat dat dan ook zien en gebruik het om een gericht netwerk op te bouwen. Op die manier is LI voor werkzoekenden het directe middel om je aan te bieden voor nieuw werk.

    Aanpak: bedenk bij welke werkgever(s) je graag wil werken en kijk of je connecties hebt of kunt maken om daar in beeld te komen. Maak gebruik van de kracht van 2e graads connecties. Stuur gepersonaliseerde connectieverzoeken waarin je kort uitlegt waarom je graag wil linken.
    Bij recruiters verschilt de openheid van het netwerk zeer: de ene vindt een groot en breed netwerk een meerwaarde, de ander schermt zijn netwerk juist meer af.

    Uit een paar gerichte oefeningen blijkt dat ook bij deze groep werkzoekenden de meerderheid een terughoudende netwerker is. Dat is uiteraard je eigen keuze, en het past vaak ook bij je persoonlijkheid. Maar om optimaal gebruik te maken van een platform als LinkedIn zal een meer open houding je ook meer opleveren. Hou daarbij goed je doelstelling als werkzoekende voor ogen.

    Om je profiel zo sterk mogelijk te maken, hanteert Anton de VAAS-criteria:
    Volledig
    Actueel
    Aantrekkelijk
    Slim (denk aan zoekwoorden waarop recruiters zoeken, onderscheidend)

    Zorg dat alle profielonderdelen goed gevuld zijn, dat vergroot je vindbaarheid en je profielsterkte. Besteedt extra aandacht aan de kopregel (headline). Hier kun je je direct op een onderscheidende manier presenteren. En het lijkt vanzelfsprekend (maar het gaat toch nog best vaak mis): gebruik een professionele profielfoto. Let op achtergrond, je houding en uitdrukking. Geen goede foto voor handen? Vraag bijvoorbeeld een (hobby-)fotograaf in je omgeving of kom op 14 maart naar de vacaturemarkt. Hier kun je gratis een professionele foto laten maken, die je op je cv en LinkedIn kunt gebruiken.

  • 20 februari 2018

    Jeanny Evers - coördinator vrijwilligerswerk bij MeerVoormekaar

    Door Adriënne Hoogstraaten

    In het HetWerkt!Café was dinsdag 20 februari Jeanny Evers van MeerVoormekaar, de welzijnsorganisatie voor alle inwoners van Druten en Wijchen, te gast. Jeanny heeft op een onderhoudende manier uitgelegd wat vrijwilligerswerk inhoudt.

    Bij vrijwilligerswerk denken de meeste mensen in eerste instantie aan koffieschenken in een verzorgingstehuis, eenzame ouderen gezelschap houden of boodschappen doen. Na de uiteenzetting van Jeanny zullen in ieder geval de op deze ochtend aanwezige bezoekers een andere kijk op het vrijwilligerswerk hebben.

    De diverse werkzaamheden kunnen onderverdeeld worden in:
    - Meerderheid: bestuurlijke taken, kantoorwerk, administratie en training of scholing
    - Minder populair: bezoek/gezelschap, vervoer, therapeutische activiteiten/verzorging
    - Veel burgers zijn samen met buurtbewoners actief in hun eigen buurt.

    Bij iedere vacature voor een vrijwilliger die een organisatie aangemeld, wordt eerst getoetst of er geen sprake is van verdringing van een reguliere baan.

    Wanneer je vrijwilligerswerk wilt gaan doen kan je op twee manieren zoeken:
    - Je kunt kijken naar vacatures op www.vrijwilligerswerkgelderland.nl/druten
    - Je kunt je aanmelden via de website om een afspraak te maken en dan in een persoonlijk gesprek samen te bekijken welk werk het beste bij jou past.

    Iedereen mag uiteraard vrijwilligerswerk doen, ook als je in een uitkeringssituatie zit, maar dan moet je dit wel opgeven/aanvragen bij de uitkerende instantie.

    Binnenkort start de Vrijwilligersacademie: een scholingsplatform, gericht op het ondersteunen en verbeteren van het vrijwilligerswerk.
    • Bundelen van aanbod trainingen en workshops:
                    - E-learning en lokaal aanbod
    • Faciliteren platform / website
    • Advies over inhoud en aanbod
    • Werving deelnemers
    • Werven (professionele) trainers

    Meer informatie over de vrijwilligersacademie vind je hier


  • 6 februari 2018

    Wim Stuart van EHBO Wijchen

    Door Adriënne Hoogstraaten

    In het HetWerkt!Café in het Kasteel van Wijchen was dinsdag 6 februari Wim Stuart van EHBO Wijchen te gast. Hij heeft een zeer interessante workshop verzorgd over een serieus onderwerp: ongevallen in en om het huis en hoe te handelen.

    Als je niets doet dan weet je zeker dat het fout gaat, maar met rust en als je weet wat je moet doen, kan je levens redden”….de eerste woorden van deze workshop.

    In Wijchen is een actieve groep vrijwilligers, o.a. van EHBO Wijchen, die goed opgeleid zijn om te reanimeren en weten hoe ze met een AED (draagbaar apparaat dat een shock kan toedienen bij een reanimatie toestand) moeten omgaan. Zij worden als het nodig is via de alarmcentrale opgeroepen.

    Een greep uit de onderwerpen die behandeld zijn:

    - Een bloedneus, het ligt er aan wat de oorzaak is hoe deze te behandelen.
    - Vergiftiging: altijd 112 bellen, zorgen dat je de verpakking van datgene wat gedronken of gegeten is bij de hand hebt, want 112 kan op een lijst nazien hoe er gehandeld moet worden.
    - Kleine wondjes: afspoelen onder de kraan, droogdeppen en een pleister erop doen. Deze pleister na ongeveer 2 uur verwijderen.
    - Kleine schaafwonden: goed afspoelen; eventueel zalf erop tegen het schrijnen van de wond en aan de lucht laten drogen. Voor grotere schaafwonden zijn er andere richtlijnen. In bepaalde gevallen is het beter om dan door een huisarts te laten bepalen wat er moet gebeuren. B.v. of er een tetanusprik nodig is.
    - Flauwvallen: Iemand kan b.v. flauwvallen omdat hij niet tijdig gegeten heeft of omdat hij niet tegen een bepaalde geur kan. Laat iemand dan, indien mogelijk, 10 minuten rustig liggen. Het is belangrijk dat iemand uit zichzelf weer bijkomt, want flauwvallen houdt in dat de hersenen even een tekort aan zuurstof hebben gehad, maar het lichaam herstelt dit zelf weer.
    - Allergische reacties: er zijn veel verschillende soorten allergische reacties dus ook diverse behandelmethoden.
    - Verzwikken: b.v. een enkel: koelen en het been hoog houden. Zo snel mogelijk weer gaan bewegen (onbelast). Wisselbaden (koud/warm) hebben ook een gunstig effect.
    - Ook is er nog gesproken over breuken, een tekenbeet en verbrandingen.

    Er zijn veel vragen gesteld en de tijd is omgevlogen. Aangezien er nog genoeg onderwerpen te behandelen zijn en vragen te stellen zal er over een tijd weer een workshop verzorgd worden door Wim Stuart.

  • 23 januari 2018

    Raymond Brugman van MVO Solutions

    Door Adriënne Hoogstraaten

    In het HetWerkt!Café van dinsdag 23 januari vertelt Raymond Brugman ons alles over het doel en de aanpak van MVO Solutions.

    MVO Solutions zet zich in voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij hebben een samenwerkingsverband met o.a. het Werkbedrijf Rijk van Nijmegen en het UWV. De werkwijze is als volgt: eerst heb je een intakegesprek waarin je cv besproken wordt en waarin je samen bepaald waar je ambities en mogelijkheden liggen. Vervolgens wordt bekeken welk traject er gevolgd moet worden om dit te bereiken.
    Je volgt altijd een opleiding met baangarantie.

    Het eerste half jaar bestaat uit een combinatie van opleiding en werken met behoud van uitkering. Hierna ga je werken en nog 1 avond per week naar school. Doordat je voldoende uren werkt en een vast inkomen hebt, ben je volledig uit de uitkering. Je blijft in dienst van MVO Solutions; zij detacheren je naar de werkgever.
    Er zijn bijvoorbeeld banen in de logistiek en elektrotechniek. Ook bieden ze een schildersopleiding en is MVO Solutions bezig met opleidingen binnen de zorgsector. Sinds afgelopen september zijn al 60 mensen geplaatst in een leerwerktraject of reguliere baan.

    Meer informatie vind je op de website van MVO Solutions.

  • 9 januari 2018

    Mathieu en Paul - coördinatoren ondersteuning thuisadministratie van Humanitas

    Door Adriënne Hoogstraaten

    De ondersteuning bij de thuisadministratie van Humanitas is bedoeld voor mensen die hulp nodig hebben met het voeren van een goede financiële administratie. Het gaat om tijdelijke ondersteuning, die gemiddeld 9 maanden duurt. Zzp’ers en mensen met onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal kunnen hier geen gebruik van maken.
    Het doel is om mensen ofwel weer financieel zelfredzaam te maken ofwel hen op weg te helpen naar de juiste hulpverlening.

    Aanmeldprocedure

    Wanneer je gebruik wilt maken van de ondersteuning van Humanitas, dan kun je je telefonisch aanmelden op dinsdagmiddag tussen 14.00 uur en 17.00 uur via telefoonnummer 06-27580552. Er volgt een intakegesprek en naar aanleiding daarvan wordt bekeken welke hulp je nodig hebt. Je kunt maximaal 1 jaar van deze hulp gebruik maken. De coach komt wekelijks (of meer of minder als dit nodig is) thuis langs en zal dan ook wat opdrachten geven. Ook wordt samen bekeken of er wel van alle toeslagen gebruik gemaakt wordt.

    Budgettraining

    Is ondersteuning door Humanitas niet nodig, maar wilt u wel tips over het ordenen van uw administratie, overzicht krijgen in uw inkomsten en uitgaven en een kloppend maandoverzicht kunnen maken? Via de gemeente Wijchen kan een budgettraining gevolgd worden. Deze bestaat uit 6 bijeenkomsten van 9.30-11.30 uur. De data en locatie vind je op de website van de gemeente Wijchen.

    Voor vragen kun je ook terecht bij het Sociaal Wijkteam. Mocht budgetbeheer nodig zijn, dan kun je in de gemeente Wijchen terecht bij Stichting Fibon.

Nieuwsarchief

De nieuwsberichten uit 2018 vindt u op deze pagina. Het Nieuwsarchief van HetWerkt!Wijchen is opgesplitst in meerdere periodes. Deze kunt u bekijken via het menu bovenaan de pagina.